divendres, 30 de novembre del 2007

POEMA OMBRA 1 I 2



En un intent de simplificar al màxim la representació del símbol-lletra "A" i la seva comprensió i interpretació, el 1987, van sorgir aquests dos poemes.
L'un realitzat amb tres línies negres sobre una superfície bidimensional i l'altre amb tres triangles i dos rectangles deformats de color gris, també sobre una superfície bidimensional.

Obeint tots dos a la llei de tancament, podem redibuixar mentalment el signe i enganyar el cervell. En el primer cas d'una manera òbvia, però en el segon cas "renderitzem" una lletra amb volum en una mil·lèssima de segon.

La intenció és trencar amb aquesta llei, desobeir-la i fer que el espectador reprogrami momentàniament la ment i percebi les línies com línies aïllades i les figures geomètriques de color gris, com les peces d'un extrany Tangram.
En un exemple més explícit, posem el cas de la icona de Carrefour: Es tracta d'una "C" dintre d'un rombe, d'un peix tropical blau i blanc amb el cap vermell o d'una mena d'alabarda amb els colors de la bandera francesa?

MANHATTAN


Com una mena de joc de construcció, vaig emprar les lletres com a estructures per perfilar el perfil d'un gratacel de l'illa del mateix nom.
L'original es va realitzar el 1987 a Barcelona amb tipus transferibles Letraset sobre cartró.
Va ser publicat el 1989 al llibre L'Illa dels Bous.

Rodolfo Franco diu d'aquest poema:
"…la palabra es la protagonista, se independentiza del verso, de la frase, para gráficamente representar a sí misma a partir del truco semiótico de confundir significante y significado. En este caso la analogía es metonímica, ya que el famoso distrito está figurado por solamente uno de sus rascacielos, la parte como metáfora del todo…"

El 1999, Antoine Bardou-Jacquet va portar a terme la idea d'aquesta obra a un nivell paroxístic a The Child de l'artista francès Àlex Gopher. Una obra mestra de la poesia visual i un insuperable homenatge a tots el amants de la tipografia.